Niekedy som sa chválila tým, že  na ochutenie jedla  si vystačím  so soľou, paprikou, čiernym korením a cesnakom. No a ešte majoránom do guláša. Dnes koreniny používam v oveľa väčšom množstve, nebojím sa netradičných kombinácii a navyše, koreniny predstavujú prevenciu pred chorobami.

Koreninami  sa nazývajú  čerstvé alebo sušené časti rastlín, používané na zlepšenie chuti, vône, farby a vzhľadu jedál.

V minulosti boli vysoko cenené a boli súčasťou domácej lekárničky. Za exotické koreniny sa platili nemalé peniaze. Dnes sa dostávajú znova do popredia nielen pre kulinárske ale hlavne pre blahodarne vlastnosti.

koreniny1Koreniny vďačia za svoju charakteristickú vôňu a chuť éterickým olejom (siliciam) a iným aromatickým látkam. Obsahujú nielen spomínane silice, vitamíny a minerály ale aj rastlinné farbivá, alkaloidy, triesloviny, glykozidy, horčíny, sacharidy, tuky a iné.

Strava hrá dôležitú úlohu pri upevňovaní nášho zdravia.

Správnou skladbou stravy by sme vedeli predísť rôznym ochoreniam. Prieskumy však ukazujú, že mnohí konzumujú málo antioxidantov. A pritom práve antioxidanty nás chránia pred civilizačnými chorobami, ako napríklad aj pred rakovinou. Keď moji klienti potrebujú poradiť so stravou, prízvukujem začať používať koreniny vo väčšej miere. Používať častejšie, väčšie množstvo a pridávať aj do jedál, kde doteraz nepožívali.

Ešte predtým, ako uvediem niektoré koreniny, povedzme si o ORAC hodnote.

Oxygen Radical Absorbance Capacity (Absorbčná Kapacita Kyslíkových Radikálov ) vyjadruje schopnosť antioxidantov v danej potravine  ničiť voľné radikály.  Hoci ORAC je iba jeden z mnohých ukazovateľov  ovplyvňujúcich  zdravie, informatívne nám vie veľa napovedať.

Ak sa pozrieme na poradie potravín podľa  ORAC, koreniny nájdeme na prvých miestach.

TOP 10+1 podľa ORAC

Sumac  (Rhus coriaria)  je u nás menej známe  červené až tmavohnedé korenie. Má ostro kyslú chuť a používa sa najmä do koreniacich zmesí arabskej kuchyne. Používa sa miesto citróna a octu.  Podporuje trávenie a preto sa používa do mastnejších jedál.

Klinčeky (Syzygium aromaticum) sú vlastne sušené, neotvorené kvetné púčiky stromu. Pomenovanie dostali podľa vzhľadu, ktorý pripomína malý klinec. Používa sa hlavne ako korenie na dochutenie  sladkých jedál.

Cirok – nie je korenie. Stojí však za pozornosť kvôli tretiemu miestu. Z celosvetového hľadiska je zrno ciroku základnou potravinou pre niekoľko miliónov ľudí. Nazýva sa aj obilím chudobných. Na Slovensku sa pestuje len na malých plochách a prevažne sa využíva ako zelené krmivo. Tradičným jedlom z ciroku je kaša ale pripravujú sa aj rôzne potravinárske bezlepkové výrobky.

Oregano (Origanum vulgare)  sa s obľubou používa v talianskej kuchyni. Hodí sa najmä do mastných jedál, lebo zvyšuje tvorbu žlče a tráviacich štiav.

Rozmarín (Rosmarinus officinalis) v minulosti pestovali takmer v každej záhradke. Bol považovaný za kvet lásky a vernosti. V malom množstve sa pridáva do polievok, omáčok a k mäsu.

Tymián ( Thymus vulgaris ) má v kuchyni  mnohostranné využitie. Hodí sa na  mäso, ryby, zeleniny, huby, údeniny, syry, šaláty, strukoviny.

Škorica  (cinnamomum)  je kôra stromu, vo forme tyčiniek alebo prášku. Podporuje chuť do jedla, znižuje krvný tlak, zlepšuje trávenie. A zahrieva.

Kurkuma (Curcuma longa) je korenie žltej až oranžovej farby, korenistej vône a mierne pálivej chuti. Získava sa z koreňa rastliny curcuma longa. Dodáva jedlu typickú žltú farbu. Je bežnou súčasťou arabskej kuchyne. Dokáže toho veľmi veľa J

Vanilka -fazuľa (Vanilla planifolia) sa v súčastnosti  používa ako prísada do sladkých jedál…do múčnikov, pudingov, čokolády, kávy a zmrzliny. Je súčasťou aj rôznych nápojov.

Šalvia (Salvia officinalis) je silno aromatický poloker s plstnatými šedo zelenými listami. Názov šalvia znamená „liečiť“.  Používajú sa hlavne mladé koncové výhonky rastlín. Dochucujeme ňou mäso, ryby, zemiaky, maslo, syr, nátierky.

Sečuánske korenie (Zanthoxylum piperitum) je vhodnou a nedráždivou alternatívou bežného čierného korenia. Podporuje chuť do jedla, zlepšuje trávenie a pôsobí proti nadúvaniu.

                      ♣ ♣  ♣

O účinkoch som zámerne nepísala. Stačí, ak si uvedomíte, že tieto bylinky a koreniny obsahujú najviac antioxidantov. Antioxidanty chránia naše bunky. Ak sú bunky zdravé, naše telo je zdravé tieź!

Nebojme sa korenín a byliniek. Väčšina z nich sa dá pestovať aj doma v kvetináči alebo v záhradke. Takto budeme mať po ruke vždy čerstvé. Aj malým deťom podávajme radšej čerstvom stave. Vtedy sú menej dráždivé a majú aj jemnejšiu chuť.

Rozvoňajme naše kuchyne a premeňme jedlo na balzam pre naše telo a dušu 🙂

zdravie

<<= sledujte stránku aj na Facebooku.

Nájdete tam recepty, informácie o bylinkách a ďalšie zaujímavosti 🙂

<<= klik na obrázok